6. 11. 2009

Mám nový úlovek: Kvantově-neuronální blábolizmus

Obvykle sbírám příspěvky do svého marketingového bludária (od slova blud) pouze na internetu – ale to spíše pouze pro pobavení. Méně mne pobaví, když něco podobného přetiskne odborné periodikum. Smutný prim v tomhle ohledu drží Marketing&Media – naposled třebas popřením Nobelovky. Bratrský Trend Marketing se zatím držel. Do posledního čísla 10/2009. Pod titulkem Zákazníkův mozek na konkurenčním trhu (pardon, není kam linkovat, článek je tradičně zamčený) tam tentokráte vyšla opravdová pecka.


Někdy mám pocit, že někteří lidé místo nějakého reálného vzdělávání pouze usilovně nahlížejí do slovníků a hledají výrazy, které v marketingu ještě nezazněly. A protože jinak zřejmě nemají co nabídnout, vezmou první termín, který zní dostatečně vědecky a snaží se z něj udělat novou, převratnou metodu, jak prý konečně přijít marketingovým komunikacím na kobylku. A hned jsou unikátní a “in”. Vždycky se přitom kryjí jedním z nejstarších triků: mlžením kolem relevantních zdrojů informací – a zkuste pak pochybovat, či nedejbože oponovat! Konec konců – jak tohle funguje jsem již kdysi popisoval v jednom Víkendovém čtení o manipulaci (hledejte pod mezititulkem Čáry a kouzla).

Dnešním šamanem je jistý Milan Horký, který onen článek napsal. Části tamějších výroků se vyhnu proto, že s jistou dávkou liberálnosti se dají označit za věcně správné, i když ne zrovna nejšťastnější – použitá zjednodušení jim dávají hodně do držky. Najdou se ovšem i skutečné odborné boty. Nechce se mi to zde ale podrobně rozebírat, za chvíli vás totiž zavedu ještě mnohem dál za toto zrcadlo. Pokud se k článku dostanete, prostě si jej srovnejte opět s tím mým Víkendovým čtením (tentokráte pod mezititulkem Diamant a guma). Ta Horkého síť na hmyz je to, co se ve skutečnosti nazývá znalostní struktura, nebo kognitivní síť.

Neuronály útočí

U autorova jména vespod se dočtete, že “je spoluautorem portálu Kvantová psychologie a autorem portálu Český neuronální marketing”. Já to tušil hned po prvním odstavci… Ono totiž internetové perly si sbírám. A tohle mělo v mém adresáři čestné místo už asi půl roku, kdy jsem zachytil první nesmyslný článek z tohoto zdroje v Marketingových novinách (tam mne ale nepřekvapí už nic).

Možná opravdu existuje...Předesílám, nevím co je neuronální (a neví to ani můj speller). Podezírám z toho angličtinu, která neuronovým věcem říká neuronal. Už název serveru tím napovídá, jaký pojmový guláš je uvnitř. Vlastně tam ani nemám s čím polemizovat - úplně upřímně, neměl jsem ani nervy číst vše podrobně (snažil jsem se, fakt). Možná za to může hned první věta na titulní stránce Českého neuronálního marketingu, která už půlroku trvá na slovech (na písmenko přesně!): “Tyto stránky neobsahují marketingově nablískaný obal….”. A pak následuje záplava neuvěřitelných snůšek spekulací, nesmyslů a prapodivných konstrukcí. K většině jsem vůbec nedokázal ani odhadnout prameny odkud by to asi mohlo pocházet. Natož je dohledat. A stejně: Vyvrátím jednu hloupost a 999 jich tam zůstane…

Už jsem ani nedoufal, když jsem narazil na sebevědomou větu  na jedné stránce, která dramaticky slibovala odhalení rozdílů v nákupním chování mužů a žen: “K následujícím informacím přistupujme způsobem, že se jedná o globální analýzu rozhodovacích procesů z více než 11 000 nasnímaných žen ČR celého věkového spektra.” Jejda! Dokonce globální! Bude pramen, studie, metodologie! Chyba lávky – nedozvěděl jsem se ani to, zda byly nasnímané nahoře bez foťákem, nebo mamografem, nebo fMRI... Vlastně ano – až úplně vespod: “Snímání probíhalo technikou BSA a vyhodnocení pomocí systému OKAV a TDSP.” Co to chce jako být? Ono celý tenhle web se striktně vyhýbá jakýmkoli odkazům na odbornou literaturu či prameny. Co mi to jenom připomíná… Že by Čáry a kouzla?

Kvantová psychologie sekunduje

Jenomže já si teď díky Trend Marketingu mohl vyhledat i ten druhý web: Kvantová psychologie. Umíte si představit s jakými pocity… Nejdříve varování: Opovažte se to začít číst bez přípravy! Na to je zde extra nápověda Než začnu číst. Jestli si myslíte, že až si přečtete ten návod, dozvíte se, co že to ta kvantová psychologie je, zklamu vás. Pokud ale nejste dotčeni psychologickým vzděláním, zkuste se trochu poloudat po tom, co vám na tohle téma nabídne Google. Nebojte, opravdové psychologie tam najdete pomálu, neřku-li žádnou. Na tomto serveru jsem alespoň rozlousknul ty zkratky.

Jednoduchá neurologická testovačka (klikni pro zvětšení) Nemám prostě sílu polemizovat s touto obrovskou masou textů, která střílí celými salvami odborných termínů v nesmyslných souvislostech, zatahuje chudáky Jungy, Piagety a Lüschery do věcí, se kterými nemají zhola nic společného a to vše občas opepří perlami (samozřejmě bez zdrojů) typu: “Vědci již dávno, dokonce i na zahraničních univerzitách dokázali, že nejvhodnějším jazykem, pro jakoukoliv vědu (vědeckou komunikaci) je český jazyk. A proč? Jednoduše proto, že díky své bohatosti odmalička strukturuje vazby neuronálních okruhů mozku lidí, výrazně přesnějším způsobem než jazyky ostatních národů.” Uff! Teď ještě neuronální (nebo kvantová?) psycholingvistika! Svým způsobem je to veledílo vcelku obdivuhodné. Rozsah obou serverů by vytištěný vydal spolehlivě na knížku. A co ještě doplněný o další weby, kde se třebas můžete nechat za 99 kaček otestovat i vy!

Popravdě, nejsem klinický psycholog, abych posoudil aplikovatelnost diagnostiky, na které celá Kvantová psychologie prý stojí. Jsem ale opravdovou psychologií dostatečně políbený, abych uměl posoudit, z čeho to všechno chce jakoby vycházet. A mám s tím vším jeden zásadní problém: Na sto honů je to cítit absolutním nedostatkem skutečné odbornosti. Chybí jakékoliv odborné reference, vědecky podložené hodnocení validity ve srovnání s jinými obdobnými metodami (alespoň stařičkým místním CAE). O čem to mluvím? Jukněte třebas na tuto dost zásadní srovnávací studii (chce to pouze bezplatnou registraci) – takhle nějak to má vypadat. Opravdu mě děsí fakt, že něco do této míry odborně neoponovaného některé firmy zjevně neváhají použít pro hodnocení zaměstnanců a výchovní poradci na základě toho radí dětem…

Ve své liberálnost bych překousl i revoluční českou diagnostickou metodu, která vychází z něčeho co má hlavu a patu a na čem následně stojí nějaký smysluplný pracovní model použitelný v marketingových komunikacích. Tohle ale rozhodně není ten případ.  Jenom se podívejte, jaká je historie toho všeho, na čem to jakože stojí celá ta kvantově-psychologická-neuronálně-marketingová habaďúra. Ona zde jmenovaná východiska a platformy - i když radši s vytečkovanými letopočty - končí někde v padesátých/šedesátých letech (ach, zlatý detektor lži…). Studie pořízené za posledních dvacet let pomocí funkční magnetické rezonance a pozitronové emitografie, celý obor fyziologické psychologie s jejím manifestem z roku 1995, nemluvě o věcech podstatně novějších jako kdyby neexistovaly…

Paradoxně se ale pokoušejí bránit větou šijící do všech konzervativců: “Je obdivuhodné, s jakou tvrdošíjností „recenzenti, kritikové a odborníci“ naprosto ignorují neurobiologickou, fyzikální a chemickou podstatu procesů, které se technika barvově slovních asociací snaží alespoň v základu respektovat a skromně využívat.” Za sebe mohu pouze říct: Ne. Právě proto, že neignoruji podstatu procesů o kterých zmateně a nepodloženě teoretizujete, právě proto nemohu brát vážně “kvantovou psychologii”. A “neuronální marketing” na ní postavený, jakbysmet.

A já trpím

Každopádně už teď mnohem více chápu důvody pro ty nesrozumitelné konstrukce, proto ty neumělé analogie, desítky ne-li stovky termínů v uvozovkách, proto ta absence zdrojů. Přestože titulky neustále slibují nějaká řešení, nikde se žádného nedočkáte. I ten článek v Trend Marketingu končí užitečnou radou: “Mozek každého z nás je nastaven neustále na to, aby vyhledával pro sebe to lepší, výhodnější, kvalitnější, než v současnosti má. Na jednu stranu je to pro marketing výborná zpráva. Jakoukoliv situaci na trhu může marketér kdykoliv svojí nabídkou změnit. Druhá zpráva je již horší. Věrnost od zákazníků neočekávejme, pouze v tom případě, když mu umožníme zabránit vzniku jeho subjektivních rizik lépe než jiní.” Tak. Konečně víme jak na to.

Snažně prosím marketingová média, aby se tomuto zdroji nepodložených tlachů vyhýbaly obloukem, pokud si nechtějí uříznout ostudu. Příště se nám možná bude snažit Milan Horký vysvětlit, jaký velevýznamný dopad na marketing v krizi má tisíckrát vyvrácené tvrzení jednoho amatérského psychologa ze začátku sedmdesátých let, že využíváme jenom 10% své mozkové kapacity.

Varuji vás. Tohle jsem se na Neuronálním marketingu rovněž někde zahlédl…

PS: Opravdu nechápu, proč prý Národní knihovna oba zmiňované weby zařadila do programu WebArchiv. Copak výběr webů tam nikdo odborně neposuzuje? Chvíli jsem škodolibě bojoval s pokušení navrhnout pro archivaci i Osud. Jen tak. Jestli by to prošlo…

13 komentářů:

  1. Dobrý den,

    Pokud si přečtete vámi kritizovaný návod pozorněji, možná narazíte na zcela jinou podstatu informačního zaměření portálu kvantové psychologie. Je tam i zdůrazněna pro rychle čtoucí černě, kdyby si ji nevšimly. (rozdíly a odlišnosti vnímání)

    V jednom ohledu máte pravdu. Obsah tohoto portálu má pramálo společného se současnou (opravdovou psychologií) a otevřeně řečeno ani společného mít nemůže. Byla by to obdobná snaha jako skloubit relativistické pojetí fyzikálního světa s tím newtonovským. To prostě již z principu možné není.

    Proto je úplně jiná, vycházející z relativistických měření procesů utvářející vědomí současné české populace. Pozastavujete se že na ní nejsou umístěny žádné odkazy na použité informační zdroje. Je to jednoduché, jako jediný informační zdroj a podklad sloužila tato měření. Jinak řečeno, vše je původně autorské.

    Nedostatkem, který mimo jiné vytýkáte, v tomto bodě s vámi plně souhlasím je, že není popsána technika snímání a vyhodnocování. Ačkoliv její teoretický popis není stále vhodné považovat za konečnou podobu, umístil jsem jej do teoretické části "Diagnostika vědomí" Z ní by mělo být zřejmé proč není nejjednodušší udělat validní porovnání s technikami "obdobnými". (prostě neexistují a nebo o nich nevíme) Reálnější je porovnání validity s pozorovanou empirií.

    Mimoto, všude, kde si to popisovaný problém vyžaduje jsou umístěny odkazy na studie měření. (podotýkám touto technikou)

    PS: Celý informační obsah portálu byl utvářen jedním člověkem, jehož mozek o existenci popisovaných jevů neměl ještě před rokem ani ponětí. (nepolíben současnou psychologií, kvantovou fyzikou, biologií, neurobiologií, proto vcelku pochopitelně užívá jiné výrazivo než by vyžadovala odborná veřejnost).

    Co mě trošičku zarazilo, jak je váš článek útočný spíše než jakkoliv věcný. Kde by se odhodlal například rozporovat konkrétní životní empirii s předkládaným informačním obsahem.

    Vést však kritiku ve stylu, ono to neodpovídá tomu, jak jsem se to naučil Já. Je to jiné pojetí než moje a autorit, které jsem si zvolil že budu uznávat, tak to musí být zákonitě blbost, fantasmagorie, hloupost a k tomu ještě pokus o marketingový podvod. Tak to mám velké štěstí, že již nejsme ve středověku. Váš komentář je hotová inkvizice hodná upálení autora, který si dovoluje popsat vědomí jinak než vývojové stádium současných humanitních věd.

    Možná ještě jeden dotaz. Proč současná ODBORNÁ psychologie doposud neutvořila nějaký funkční model vědomí člověka, který by byl měřitelný a místo toho se stále zaklíná podvědomím a podobnými konstrukty z dob pana Freuda? Proč současná psychologie nedokáže uchopit vlivy lidského těla na jeho kognitivních rozhodovací procesy při výběru kandidátů na činy?

    Jste opravdu bytostně přesvědčen, že to do čeho jste se tak s vervou pustil nemůže být základem pro budoucí nové a přesnější uchopení vědomí člověka? Na zcela jiných základech než je doposud běžné? A proto je takové pojetí již od základů jiné?

    Přeji hezký den

    Milan Horký

    OdpovědětVymazat
  2. Na tohle je opravdu těžké reagovat. Jinými slovy, ještě před rokem váš mozek neměl o popisovaných jevech ani ponětí, ale už po půlroce (má záložka Neuronálního marketingu je z června) už házíte vědomím, kognicí napravo-nalevo a máte jasno v tom, že věcnost spočívá ve srovnávání "konkrétní životní empirie s předkládaným informačním obsahem".

    Takže když se dneska plácnu do čela a můj mozek se rozhodne, že jsem veterinář a začnu ledvinové potíže koček léčit na základě "konkrétní životní empirie" masáží tlapek, tak tím popřu celou veterinární medicínu?

    Psychologie je VĚDA. A možná vás to překvapí, ale stále více exaktní. Ta metoda není ničím převratná, jde pouze o další variantu Osgoodova sémantického diferenciálu kombinovaného s Lüscherovým testem. Něčím podobným firma Nestlé testovala barvy pro Ovomaltine už před třiceti lety. Tohle mě učili kdysi v psychologii komunikací na univerzitě. Že o podobných testech nevíte vy, mě ale ani trochu nezaskočilo. Alespoň si vygooglujte DAE.

    Nepřekvapuje mne, že jste se v psychologii nedostal přes Freuda. "Funkční model vědomí" který je dokonce měřitelný, no to je pak perla všech perel. Něco jako předhazovat astrofyzikům, že nemají funkční model vesmíru. No nemají, no.

    Že jste jej za necelý rok objevil vy na základě jediné parciální diagnostické metody s kupou otazníků a bez jakékoliv co jenom mlhavé představy o psychologii posledních dvaceti let, to je na Nobelovku.

    Promiňte, šarlatánství zůstane šarlatánstvím. Olepte to tolika výrazy typu "kognitivní rozhodovací procesy", kolika chcete.

    OdpovědětVymazat
  3. Mozek nefunguje na základě délky času který nad určitým problémem stráví. Ale jak ho dokáže uchopit. To se asi přít nebudeme.

    Mimoto vycházím z výstupů snímání systému, který vyvíjel promovaný psycholog přes dvacet let. Já jsem pouze aplikoval jeho výzkumy používané pro jiné oblasti do prostředí marketingu a trhů. (psychosomatika, evaluace školských zařízení, psychologické profily jdednotlivců a skupin, )

    No sice trochu časově zkreslujete má slova a převracíte mě do role pitomce, podsouváním zázraků kočičí prackou. Na druhou stranu k čemu jsou dobrá měření a výzkumy, když se následně nepotvrzují v projevech chování trhů? A to že jsem se zklamal službami výzkumných agentur které my dodávaly, a byl nucen začít pátrat po něčem přesnějším sám, je vlastně moje blbost. Měl jsem dál věřit jejich slibům a povídačkám o ikonických značkách a věrnosti. (To jsem si asi dovolil moc)

    No nevím. Připravil jsem stránku na kvantové psychologii, kde je systém diagnostiky vědomí, včetně modelu vědomí, používaných veličin a jejich rolí, validačních testů, rozebrán do detailu, včetně zachycení rozdílů oproti používání jiných technik. Shrnuto na jedné stránce Diagnostika vědomí.

    Pokud má debata pokračovat a to bych rád, možná by mohla vyústit v něco přínosnějšího než zpochybňování intligence a schopností.

    PS: Fyzikové mají přeci svůj standarní model. Byť nezachycuje úplně vše, prozatím je to nejpřesnější co mají. A o přesnost přeci jde především. Tak proč by něco obdobného nebylo možné i u vědomí. A že s tím přišel nějaký čech, včetně schopnosti měřit jeho vlivy při diagnostice lidí, tak dostane od kolegů nálepku šarlatán.

    OdpovědětVymazat
  4. O inteligenci a schopnostech nepadlo ani slovo.

    Nebavím se o tom kdo jste, ale co děláte a co tvrdíte.

    A to je po odborné stránce mimo mísu z milionu důvodů. Nechtějte, abych vám na blogu nebo v komentářích dělal lidovou univerzitu.

    Promovaný psycholog není zárukou ničeho. Své práce si musí ve VĚDĚ nechat oponovat i nositelé Nobelových cen.

    Tečka.

    OdpovědětVymazat
  5. Pro Peter,

    Díval jsem se na výzkum pomocí DAE, který dělal docent Šlechta v roce 2002, zajímavé a hodně mi to v principu nasedá.

    Pouze systém BSA (barvove slovních asociací) používá na měření času rozdílnou rychlost světla (barvy). Tedy relativistickou veličinu oproti chronologickému času.

    To umožňuje jít v přenosti měření, komplexnosti poznání snímaného vědomí pravděpodně mnohem dál a objevit příčinnou souvislost vztahů které DAE možné "nejsou?". Nebo jsem je tam nenašel.

    Mě ten rozdíl připadá, jako když se podíváte na chování molekul mikroskopem schopným rozlišovat mnohem menší časoprostorové rozdíly. (neberte to jako moji kritiku DAE), na to o ní vím příliš málo, porovnávám co nyní vnímám a tak se můžu takto rychlým soudem mýlit.

    Jedním z výstupů DAE je zjišťování libosti. U výstupů BSA si pod nimi můžete představit hodnotové systémy s různou odměňovací kvalitou.

    Co mi u DAE chybí, je vzájemný prostorový interakční potenciál jednotlivých hodnot mezi sebou a časově změnový hodnotový potenciál. (možnost predikce). Což je pro poznání hodnotové struktury trhu a komunikační aktivace změn informace dl mého názoru dosti cenná.

    Pokud shlédnete stránku, kterou jsem Vám zaslal, tak rozdíly a shodnosti mezi oběma metodami budete schopen vyhodnotit sám.

    Potom, ale nechápu, proč jste se do mě pustili takovým způsobem. Diagnostický přístup je velmi obdobný.

    OdpovědětVymazat
  6. Za prvé, DAE je oponovaná metoda, která má svou validitu ověřenou už léta.

    Za druhé - a to už považuji za typické - neskutečně blábolíte.

    "Pouze systém BSA (barvove slovních asociací) používá na měření času rozdílnou rychlost světla (barvy). Tedy relativistickou veličinu oproti chronologickému času."

    Rychlost světla je (co čert nechce, RELATIVISTICKÁ) KONSTANTA, probůh. Barvy jsou o vlnových délkách... Mimochodem, vy znáte i nechronologický čas?

    Ne, tohle opravdu nejde. Zdá se, že ve vašem vesmíru je všechno jinak. Nejenom psychologie a marketing, ale i fyzika.

    OdpovědětVymazat
  7. Taky DAE nerozporuju, ale to je jedno, dívám se na přesnost, co vše mi to umožní zjistit a v jakých vzájemných kontextech.
    Ano čas spojitý s prostorem. (myslel jsem chronometrický místo chronologický).

    Barvy jsou nejen o vlnové délce, ale i o frekvenci a energetické hladině.

    Když si vyhledáte výzkumy na MIT, kde testovali konzistence neuronální teorie o funčknosti barev nejdete tam mnohem víc o tom, jak si mozek udržuje barvovou (časoprostorovou stálost)

    Bylo testováno, zda reciproční spoje uvnitř a mezi vzdálenými oblastmi mozku zprostředkovávají dynamický proces zpětnovazební interakce, integrují kontextově podmíněné souvztažosti do vnímání barev? A co čert nechtěl potvrdilo se to. (minimálně to stojí za zamyšlení)

    Takže máte něco čím by jste měli být schopni v diagnostice měřit vzájemné časoprostorové souvztažnosti a rozdíly, velmi přesně.

    A čím myslíte že se měří čas (rychlost změn) v kosmologii? barvovým posunem.

    Ano to opravdu nejde. Naše vidění světa je rozdílné. Jeden z nás je bezesporu vidění skutečnosti blíže. A podle toho co jste zatím psal si myslím, že jste to vy.

    Jak v marketingu, psychologii, tak té fyzice.

    Jen nevím, proč stále těch pitomců, kteří tuto techniku využívají přibývá a začíná se rozšiřovat do světa. Asi to budou taky stejní blábolisté jako já.

    OdpovědětVymazat
  8. podle me je to podobny duvod, proc stale vice pitomcu rozsiruje do sveta astrologii .. jo, jsou to stejni blaboliste

    OdpovědětVymazat
  9. sorry, anonym byl Martin

    OdpovědětVymazat
  10. Lidičky, přečtěte si, co je napsáno těsně nad komentářovým boxem. Nemůžu s tím žel, nic udělat, ale mělo by si vás to pamatovat.

    OdpovědětVymazat
  11. Milane, pokud nezačnete svá tvrzení dokládat konkrétními odkazy na zdroje, další diskuze se ode mne nedočkáte. Zdůrazňuji - konkrétními.

    OdpovědětVymazat
  12. Tohle snad musi bejt jasny kazdemu zbehlejsimu uzivateli web browseru, ze kdyz nejak funguje 99% diskusi, tak u toho 1%, kde je to jinak, nic nectu a jedu, jak jsem zvykly. :-) Na to nemusim byt marketingovy expert .. fakt jen pratelske postouchnuti

    ale k veci - u podobnych lidi jako Milan (ale stejne je to i trebas s "prodejci" amway napr. a jinymi) me vzdy vrta hlavou jedna vec - jejich motiv a skutecny stav veci, rikaji to, co rikaji, protoze tomu veri? (a jejich cinnost je pak neco na urovni jehovistickych misionaru ve stanicich mhd, jen v tom jsou holt i ty penize) nebo neveri, ale vedi, ze nekteri jini tomu budou verit a je to jen zvolena strategie? Milane, vybodnete se na vysvetlovani marginalnich detailu toho vaseho blabolu (casoprostorove souvstaznosti :-) ) a prosim zareagujte, jak je to s Vami?

    OdpovědětVymazat
  13. Martine, vždyť v tom je podstata víry: je jedno co víš a čemu rozumíš, prostě VĚŘ. Zrovinka takhle fungovala regulace chování prostých lidí ve středověku, kdy prostě nešlo živit systém efektivně potírající zločin: tady máš deset přikázání a VĚŘ že kdy je nebudeš plnit, půjdeš do pekla, protože VĚŘ že on je vševidoucí a vševědoucí - i když tě my nechytíme.

    Nesrozumitelnost a mnohoznačnost je ve věroukách záměr. Nelze je pak operovat třebas Occamovou břitvou. Nedá s s nima polemizovat. Přízemně - jde o jeden z nástrojů manipulace. Ale mechanismus je na delší povídání...

    Já věřím, že Milan věří. A jsem natolik liberál, abych mu tu víru nevymlouval. Nic nakonec nemám ani proti kartářkám.

    Dokud to nezačne natírat na JAKOUKOLIV vědu.

    OdpovědětVymazat

Pokud chcete použít přezdívku, zvolte si možnost z otevírací nabídky "Název/adresa URL". Stačí pak vyplnit přezdívku do kolonky Název, adresa není povinná.