18. 10. 2010

Skutečné Česko a sociální sítě

Přiznám se zcela bezostyšně k inspiraci, která mě přivedla k následujícím řádkům. Byl to Daniel Dočekal svou poslední revizí internetových dat. Strefil se totiž do mé podivné úchylky: U nedělních kafí se jenom tak vrtám v číslech.

Už před dvěma týdny (pro některé lidi na Facebooku šokujíce v šest ráno) jsem se dobral následujícího obrázku:

Klikněte pro plnou velikost

To rudé jsou reálně žijící obyvatelé ČR v dané věkové kategorii, to modré je počet těch, kteří jsou podle zářijových čísel uživateli Facebooku.Upozorňuji na fakt, že jde o počet lidí v absolutních číslech. Tohle je dle mého srovnání s reálnou českou realitou. Dan se hýbe pouze v internetovém rybníku. Což není chyba, ovšem k jeho titulku “Česko a sociální sítě v číslech” se myslím můj graf hodí daleko více Veselý obličej s vyplazeným jazykem. Pozor při srovnávání – má data o FB jsou o měsíc novější – a přesto opravdu o chlup nižší.

Vždycky tvrdím, že člověk v komunikačním kšeftu dospěje až tehdy, když začne trpět chronickou nedůvěrou ke svým dojmům. Měl jsem štěstí na univerzitního profesora, který nám názorně předvedl rozdíl mezi dojmologií a sociologií hned na prvním semináři (ze sociologie – to jenom pro pořádek). No a já rád a často upozorňuji na  věkovou asymetrii uživatelů sociálních sítí. To z nich dělá hodně problematický komunikační prostředek. Ale právě proto, že svým dojmům nevěřím, z času na čas je (v neděli – kdoví proč?) podrobuji testu tvrdými daty. A tohle je aktuální výsledek.

Tahle králičí nora ovšem vede ještě mnohem dále, jak by řekla Alenka. Tuto neděli jsem si proto opět hrál, tentokráte s tržním významem jednotlivých věkových kategorií. Ono to není tak banální, jak to na první pohled vypadá. Ještě před deseti lety byl náš trh hodně podivný – příjmy třicátníků byly vyšší, než lidí 45+. Holt, důsledek revolucí přetrhnutých profesních kariér. Současný obrázek ovšem vypadá následovně:

Klikněte pro plnou velikost

Zde vidíte, jaký objem peněz realizují na spotřebních trzích domácnosti podle toho, jak stará je osoba v jejich čele. Ano, to jsou ty peníze, které vynakládáme na potraviny, elektroniku, rekreaci ale třebas i energie. A není třeba mít extra bystré oko aby bylo vidět, že většina těchto peněz pochází z oněch nefejsbůkových (a jinak síťově asociálních) věkových skupin. Z marketingového hlediska – tohle jsou právě ty výdaje, o které se perou marketingová oddělení. To jsou zrovna i ty peníze, které tedy mají tvořit návratnost reklamy.

A žargonem řečeno – afinita sociálních sítí s reálným většinovým trhem je stále mizerná.

Natož aby sociální sítě dokázaly někoho/něco zabíjet. Pamatujete? Televize už měla dávno zabít rádio i kino – a furt nic. Na druhou stranu, podle blouznivců z druhé poloviny devadesátých let jsme měli už dneska všichni nakupovat pouze přes síť. A pak v roce 2000 dotcomová bublina splaskla. Stejně jako později ta WAPová, videotelefonní, mobilnětelevizní…

Takže to platí i dnes – než dojmologické věštce a blouznivce - to si už radši nechte vyložit karty.

Metodologická poznámka: Pokud chcete vědět více o metodologii a vidět primární data ze kterých jsem vycházel, stáhněte si celou studii v pdf, nebo jednotlivé tabulky v excelu z její stránky). Jinými slovy, pokud se dá věřit údaji, že celkové výdaje na spotřebu (kromě daní, nákupu nemovitostí a pod.) českých domácností je ročně kolem 800 miliard, pak zde vidíte, jak se na ní podílí jednotlivé věkové skupiny. Pokud vám hlavou vrtá mimořádně nízký objem u nejmladších tak vězte, že je to prostě tím, že jich zatím tak málo vede vlastní domácnost. Navíc, těsně porevoluční ročníky jsou mimořádně slabé, zatímco početné “Husákovy děti” jsou už dneska odrostlí třicátníci. Tato čísla jsou součinem třech čísel: Počtu domácností v dané kategorii, přůměrných výdajů na člena takové domácnosti a průměrného počtu členů takové domácnosti. Pokud chcete vidět výdaje ve větším detailu, stáhněte si tuto tabulku ze studie a místo souhrnného údaje “Spotřební vydání” si vyberte třebas “Ryby” nebo “Jízní kola”.

PS: I kdybych si podle českých soudů asi mohl nechat chránit kterákoli zdejší tři slova, ve skutečnosti zde explicitně potvrzuji, že i grafy jsou Public Domain. Dokud nebudete tvrdit že je nemáte z odkudsi internetu, ale že jste jejich autory a strašně jste se u toho namakali Mrkající veselý obličej.