Nejde to – tyhle dvě zprávy ze Strategie prostě komentovat MUSÍM. Ono - už dlouho jsem promítal, jestli neudělat přehled rozuzlení všech otevřených kauz, o kterých jsem kdy psal. Připadalo mi to ale blbý. V 90% případů jsem totiž měl pravdu ;-) . Tak alespoň rozuzlení dvou, o kterých jsem nepsal…
Zpráva č. 1: Grunt odchází z Novy
Tohle má pro mou maličkost osobitou příchuť. Byl jsem totiž externím členem týmu, který duu Grunt/Šámal na Nově přecházel. Připravoval jsem strategie a postupy pro změny portálu nova.cz, které se ovšem nikdy neuskutečnily. Bylo to někdy na přelomu let 2006/2007. V květnu 2008 již nové vedení s velikou pompou spustilo novou verzi – včetně nahatých zpráv (nedávno definitivně zaříznutých).
Potud vše v pořádku. Myslel jsem si své, společně s Danem Dočekalem a mnoha dalšími, ale protože šlo (a vlastně neustále jde) o bývalého klienta, držel jsem se ve vyjádřeních zpátky. Sám jsem k tomu až na pár pouze glosujících komentářů nikdy nic nenapsal. A nakonec – možná oni měli recht a já se mýlil…
Co mě ovšem nakoplo - a bez čeho by zřejmě tato má poznámka asi nikdy nevznikla - bylo jejich prohlášení v rozhovoru v Marketing&Media č. 18/2008:
Co jste ve všech rozhovorech při startu tn.cz zatím ještě neřekli?
Že si s RedNews budeme moci vyřídit účty se všemi mudrujícími novináři, praxí nepoznamenanými mediálními kruhy a samozvanými internetovými guru.
A sorry, toho samozvaného internetového guru jsem vzal osobně ;-)
Když se dneska podívám na (veřejná – nic interního) data z předgruntovko/šámalovského období a na některá dnešní čísla, dlouhodobá bilance je prostá – zhruba dvaapůlnásobek denní návštěvnosti proti stavu před oním slavným Velkým Třeskem. Startovací čísla najdete v jednom starším a plus-minus současná v jednom novějším Danově článku na pooh.cz.
A zde musím poznamenat, že do tohoto období kromě ne právě levných (řádově desítky milionů) Red News, spadá rovněž (prý dvěstěmilionová) akvizice Jyxo, resp blog.cz. Stále si můžete říkat, že dva a půl krát více – to za to stálo.
Nejdříve připomenu, že mezitím proběhlo pár vln různých X-Faktorů a Superstar, které vždycky na Nova.cz fungovaly jako nadháněči desetitisíců nových uživatelů. I když s nijak slavnou schopností trvalé konverze – TO JE PROBLÉM.
Je tu ovšem ještě jeden závažný fakt: V roce 2007 bylo na internetu pouze něco pod 30% českých domácností. Dnešní odhady již přesahují 50% (jakýs/takýs přehled jsem našel pouze zde a i ten až k dnešku nesahá). A kde už má člověk blíže od televizoru k počítači než doma, že? Když k tomu připočítám (což má pro televizní web zásadní význam) prudce se zvyšující penetraci těchto domácností vysokorychlostním internetem, nedá mi nerýpnout zpátky:
Pánové, díky, v našich účtech už mám jasno.
A jak se zdá, vedení Novy také.
Zpráva č. 2: Digitální agentury se spojily
Bylo to někdy v roce 2001. V Mnichově jsme s mými německými šéfy týden probírali, jak urychlit geschäfty. Mezi jiným jsme navázali metodologickou spolupráci s tamějším centrem výzkumu použitelnosti (před devíti lety!), meditovali jsme nad metodami, jak českému trhu vysvětlit výhody affilliate marketingu (před devíti lety!) a také jsme narazili na fakt, že zde ještě vůbec nikdo nechápe, jaký je rozdíl mezi agenturou našeho typu a webdesignovým studiem (no jo, před devíti lety…). Prý by mohlo pomoct profesní sdružení.
No jo, promítal jsem již cestou domů, ale s kým? My v té době už měli 9 zaměstnanců, dost velká jména v seznamu zákazníků, ale o zbytku jsme tušili málo. Dle tam-tamů iLeo při agentuře Leo Burnett vzniklo ale pak zaniklo, McCanni cosi “prý” dělali, Advertures právě čerstvě vznikli jako úplně nezávislí. Jediná logická a nejpříbuznější volba padala pouze na Ogilvy Interactive – dodnes představovanou Tomášem Jindříškem. V té době to prý byl pouze on s asistentkou, ale něco dělali a byli v podobné pozici jako my.
Hned v pondělí jsem si sehnal jeho telefon a brnknul mu: “Dobrý den, blablabla, předpokládám, že jsme na tom podobně, pojďme se potkat a možná následně sdružit.” Přiznám se, odpověď mě odzbrojila: “A proč bychom to jako měli dělat?” Uff! Dále jsem to už ani nezkoušel. Akorát ještě asi půl roku na to jsem prožil trapný večer s novinářkou z německého Handelsblatt (poslalo jí PR oddělení z Mnichova), která nedokázala za boha pochopit, jak to, že zde nejenom že nemáme profesní sdružení ale ani blbou hospodu, kam spolu chodíme na pivo.
No a tahle zpráva ze Strategie s datem 10. 3. 2010 konečně dává odpověď Handelsblattu i Tomáši Jindříškovi – a mně jistou formu rozhřešení:
Proto!
Žel, teď už se nemůžu ubránit pocitu, že jde pouze o další sdružení pro sdružení. Škoda. Před devíti lety to mohlo mít ještě OPRAVDOVÝ význam.
Zdravím Petře, přiznám se, že na tuhle historku si tedy vůbec nepamatuji. Tím netvrdím, že jsem to neřekl, ale dost mě to překvapuje :) Každopádně tehdy jsem v Ogilvy začínal opravdu ve dvou a dnes je nám mnoho a potřebu sdružovat se mám kvůli prosazování podobných zájmů... Více či méně je pro mě cenné členství v každé asociaci. Takže doufám, že se to přičtě k lehkovážnosti mládí a přeji hodně úspěchů.
OdpovědětVymazatTomáš Jindříšek